Check-hoe-het-gaat-monitor voor jongeren

Vind je dat er in de revalidatie naast het werken aan fysieke doelen voldoende ook aandacht is voor hoe het echt met je gaat, vraagt er wel eens iemand aan je hoe je je voelt of wat er nodig is om je je beter te laten voelen? Vul deze Check-hoe-het-gaat-monitor in en geef je mening. De antwoorden kun je gebruiken voor een gesprek met je arts of zorgverlener.

Je hebt de Check-hoe-het-gaat-monitor ingevuld op revaliderendoejesamen.nl.

Deze samenvatting geeft aan wat er al goed gaat, maar ook waar er wat jou betreft nog meer aandacht voor mag zijn of wat je nu mist in het contact met zorgprofessionals. Deze samenvatting helpt je om het gesprek met zorgprofessionals aan te gaan zodat alle onderwerpen van revalidatie waar je vragen over hebt beantwoord worden. Zowel vragen over gezondheid en bewegen maar ook vragen over hoe je je voelt en hoe het met je gaat. Succes!

Je hebt de Check-hoe-het-gaat-monitor ingevuld op revaliderendoejesamen.nl.

Deze samenvatting geeft aan wat er al goed gaat, maar ook waar er wat jou betreft nog meer aandacht voor mag zijn of wat je nu mist in het contact met zorgprofessionals. Deze samenvatting helpt je om het gesprek met zorgprofessionals aan te gaan zodat alle onderwerpen van revalidatie waar je vragen over hebt beantwoord worden. Zowel vragen over gezondheid en bewegen maar ook vragen over hoe je je voelt en hoe het met je gaat. Succes!

Je hebt de Check-hoe-het-gaat-monitor ingevuld op revaliderendoejesamen.nl.

Deze samenvatting geeft aan wat er al goed gaat, maar ook waar er wat jou betreft nog meer aandacht voor mag zijn of wat niet altijd aan bod komt in het contact met patiënten. Bespreek deze samenvatting ook met je collega's, want dit overzicht maakt ook helder welke actiepunten er voor jullie als multidisciplinair team uit komen. Daarnaast kan dit document helpen als bewustwording voor onderwerpen op het gebied van psychosociale zorg. Succes!

Jouw samenvatting

Je hebt alle vragen beantwoord, wij hebben alle antwoorden voor je samengevat. Deze kun je eenvoudig opslaan als pdf, printen en meenemen naar je zorgverlener om hierover het gesprek aan te gaan.

Je hebt alle vragen beantwoord, wij hebben alle antwoorden voor je samengevat. Deze kun je eenvoudig opslaan als pdf, printen en meenemen naar je zorgverlener om hierover het gesprek aan te gaan.

Je hebt alle vragen beantwoord, hieronder staan alle antwoorden voor je samengevat. Deze kun je eenvoudig opslaan als pdf, printen en bespreken met je team.

Controleer je downloads!

Hier ben je het helemaal mee eens:

Je antwoordde bij geen van de stellingen: "helemaal mee eens".

Hier ben je het mee eens:

Je antwoordde bij geen van de stellingen: "mee eens".

Hier ben je het niet mee eens:

Je antwoordde bij geen van de stellingen: "niet mee eens".

Hier ben je het helemaal niet mee eens:

Je antwoordde bij geen van de stellingen: "helemaal niet mee eens".

Hier ben je neutraal over:

Je antwoordde bij geen van de stellingen: "neutraal".

Deze stellingen heb je niet beantwoord:

Je hebt alle stellingen beantwoord.
Controleer je downloads!
1

Wat we willen bereiken:

Informatie geven is altijd maatwerk. Kijk naar de behoeften van het gezin op verschillende momenten in het zorgproces en herhaal informatie. Vraag regelmatig na, aan welke informatie op dat moment behoefte is.

Stelling:

Ik ben regelmatig gevraagd welke informatie ik nog zou willen.

2

Wat we willen bereiken:

Geef proactief, naast informatie over de beperking zelf, ook informatie over de mogelijke gevolgen van de aandoening op het algehele functioneren van het kind, de ouders en het gezin op korte en langere termijn.

Stelling:

Ik kreeg informatie over mijn beperking en/of aandoening.

Stelling:

Ik kreeg informatie over wat de gevolgen van de aandoening voor mij kunnen zijn, voor nu.

Stelling:

Ik kreeg informatie over wat de gevolgen van de aandoening voor mij kunnen zijn, voor later.

Stelling:

Ik kreeg informatie over wat de gevolgen van de aandoening voor anderen kan zijn voor nu.

Stelling:

Ik kreeg informatie over wat de gevolgen van de aandoening voor anderen kan zijn, voor later.

3

Wat we willen bereiken:

Verwijs proactief naar websites waar ouders en jongeren passende en betrouwbare informatie kunnen vinden.

Stelling:

Ik werd gewezen op websites waar ik informatie kon vinden.

4

Wat we willen bereiken:

Organiseer desgewenst lotgenotencontact voor jongeren, omdat hun informatie ook zeer helpend kan zijn.

Stelling:

Als ik dat wilde kon ik informatie krijgen van iemand met dezelfde aandoening en beperkingen als ik.

5

Wat we willen bereiken:

Zorg dat ouders en jongeren één vast aanspreekpunt hebben; een zorgprofessional die zij op een laagdrempelige manier kunnen benaderen, iemand die het gezin en het zorglandschap goed kent.

Stelling:

Ik kan altijd terecht bij een persoon die voor mij aanspreekpunt is.

6

Wat we willen bereiken:

Vraag regelmatig aan kinderen en jongeren hoe het met hen gaat en sluit daarop aan.

Stelling:

Ik word regelmatig gevraagd hoe het met mij gaat en daar wordt naar geluisterd.

7

Wat we willen bereiken:

Om de participatie te verbeteren is regelmatig in kaart brengen van het psychosociaal functioneren van belang. Herhaaldelijke screening gedurende de ontwikkeling van een kind helpt meer ernstige problemen op latere leeftijd voorkomen.

Stelling:

De zorgverleners houden goed in de gaten hoe het met mij gaat en of ik lekker in mijn vel zit.

Stelling:

Ik moet regelmatig vragenlijsten invullen over hoe het met mij gaat.

8

Wat we willen bereiken:

Vraag regelmatig aan ouders hoe het met ze gaat. Er zijn veel verschillen in de mate waarin de beperking van het kind impact op hen heeft.

Stelling:

Mijn ouders worden regelmatig gevraagd hoe het met hen gaat.

9

Wat we willen bereiken:

Lever maatwerk als het gaat om de begeleiding van ouders en stem deze begeleiding af op de behoeften en mogelijkheden van deze ouders.

Stelling:

Ik ben voor zorgverleners geen nummer. Ze kennen mij en weten wat ik belangrijk vind en houden daar rekening mee.

10

Wat we willen bereiken:

Interventies die (preventief) gericht zijn op het omgaan met stress, omgaan met het gedrag van het kind en het verhogen van zelfvertrouwen, lijken de meest gunstige effecten op te leveren. Er zijn aanwijzingen dat groepsinterventies hierbij beter lijken te werken dan individuele interventies.

Stelling:

Zorgverleners hebben mij geholpen bij het omgaan met stress en hoe ik me thuis en op school kan gedragen.

Stelling:

Zorgverleners hebben mij geholpen hoe ik mij thuis en op school kan gedragen.

Stelling:

Zorgverleners hebben me geholpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

11

Wat we willen bereiken:

Neem een open, respectvolle en nieuwsgierige houding aan om zicht te krijgen op het functioneren, wensen en behoeften van het gehele gezin, met expliciete aandacht voor de brussen.

Stelling:

Zorgverleners zijn niet alleen geïnteresseerd in mij, maar ook in hoe het gaat met mijn ouders en broer(s) en / of zus(sen). Ze kennen ons en willen weten hoe het met ons gaat.

12

Wat we willen bereiken:

Zorg ervoor dat de participatiemogelijkheden van het gezin alsook van de gezinsleden afzonderlijk regelmatig besproken wordt.

Stelling:

Zorgverleners bespreken regelmatig met mij hoe het wel of niet lukt om mee te doen met anderen op school, met werk en in mijn vrije tijd.

13

Wat we willen bereiken:

Vraag regelmatig hoe het gaat en sluit daarop aan. Heb regelmatig aandacht voor (de uitdagingen van) het hele gezin, en ondersteun hen daarbij.

Stelling:

Zorgverleners vragen niet alleen hoe het gaat, ze steunen mij ook als ik dat nodig heb.

14

Wat we willen bereiken:

Sluit bij ondersteuning van het gezin aan bij de ideeën, voorkeuren en mogelijkheden van het gezin.

Stelling:

Als zorgverleners mij ondersteunen luisteren ze eerst goed naar mijn eigen ideeën.

15

Wat we willen bereiken:

Wijs op mogelijkheden voor contact met andere gezinnen / ervaringsdeskundigen en bied regelmatig mogelijkheden hiertoe.

Stelling:

Ik heb contact gekregen met iemand anders met dezelfde aandoening / beperking.

Stelling:

Ik ben regelmatig gewezen op de mogelijkheid om contact te krijgen met iemand met dezelfde aandoening / beperking.

16

Wat we willen bereiken:

Wees je bewust van je eigen impact op het kind (bijvoorbeeld door je eigen attitude of houding) en zorg voor een proactieve houding, acceptatie, en een gastvrije/inclusieve aanpak.

Stelling:

Ik voel me bij de zorgverleners welkom en geaccepteerd zoals ik ben.

Stelling:

Zorgverleners helpen mij met dingen die ik soms precies nodig heb, maar niet had kunnen verzinnen dat ik het goed kon gebruiken.

17

Wat we willen bereiken:

Vraag naar factoren in de sociale omgeving die participatie bevorderen (zoals acceptatie en sociale vaardigheden), belemmeren (zoals stigma’s of overbescherming) en naar de factoren in de fysieke omgeving (zoals toegankelijkheid van voorzieningen).

Stelling:

Zorgverleners vragen mij hoe anderen in mijn omgeving met mij omgaan.

Stelling:

Zorgverleners vragen mij of ik wel of niet naar dingen toe kan gaan die ik wil en wat daarbij helpt of juist lastig is.

18

Wat we willen bereiken:

Bied mogelijkheden die aspecten van de sociale omgeving in kaart brengen en interventies die de omgeving inzetten en/of aanpassen.

Stelling:

Mijn zorgverlener en ik hebben in kaart gebracht wie (en wat) voor mij uit mijn omgeving belangrijk is.

Stelling:

Mijn zorgverlener en ik hebben besproken wat zij voor mij kunnen betekenen.

19

Wat we willen bereiken:

Zorg dat de sociale omgeving participeert (meedenkt, meebeslist, meedoet) in diverse fasen van de revalidatie.

Stelling:

Mensen uit mijn omgeving die voor mij belangrijk zijn kunnen meedenken, doen en beslissen als dat nodig is.